Fra diesel til el og en grønnere fremtid

22-11-2024Vejforum

Fra diesel til el og en grønnere fremtid

På Vejfoum vil der som noget nyt være en udendørs udstilling af moderne eldrevne entreprenørmaskiner. Arrangørerne forventer stor interesse for de elektriske entreprenørmaskiner og køretøjer efterhånden som de efterspørges i flere og flere udbud.

I mange lande er der i vejsektoren ønske om at bytte de dieseldrevne maskiner og køretøjer ud med elektriske, som genvej til CO2-reduktion i vejbranchen.

Det er et stort marked for en vifte af traditionelle storproducenter at maskiner og køretøjer, og de skal mærke efterspørgslen world-wide eller i al fald fra store markedsområder for at omlægge til el.

- Det mærker de nu. Og derfor er udbuddet af eldrevet materiel stærkt stigende. Det glæder vi os til at se på Vejforum i december, hvor der vil være udendørs udstilling af moderne eldrevne entreprenørmaskiner, siger chefkonsulent Carsten Bredahl, VEJ-EU.

Potentialet er stort

Elektrificering af maskiner og køretøjer i vejbranchen er nødvendig for at opnå markante miljømæssige fordele, og i salgsmateriale fremhæver udbyderne også både et lavere støjniveau og bedre økonomien på sigt, da el-drevet materiel er billigere i drift.

- Det er nok også værd at iagttage en konkurrencemæssig situation, hvor image og ansvarlighed betyder noget. Branchen lever af især offentlige udbud, der har fokus på klimaet, og derfor er der også interesse i den grønne profil i at signalere samfundsansvar, siger Carsten Bredahl.

 

På den udendørs udstilling på Vejforum 2024 kan man bl.a. se dette mobile blandeanlæg til in-situ stabilisering fra SR-Gruppen. Siden sommeren 2023 har de kunnet tilbyde stabilisering med et 100 % el-drevet anlæg. Udendørs kan man også se eldrevent materiel fra Stemas, Wirtgen og Norland ATV.

 

Barriererne kan overvindes

Det er et gryende marked, og ikke alle makiner og køretøjer findes i elektriske versioner. Men det er dog interessant at følge, hvordan gårsdagen visioner forbavsende hurtigt viser sig som muligheder.

Blandt udbyderne er der også eksempler på en vis træghed. Ikke alle nødvendige maskiner og køretøjer findes endnu i elektriske versioner.

Ifølge Carsten Bredahl er der også behov for at få set på de store anskaffelsesomkostninger, som kan være et problem, og som vejbranchen må tage sig af. Hvis der i udbud er krav om el-drevet materiel, så kan der blive behov for at finde veje til økonomisk støtte til en hurtig omlægning.

Vejen frem

- Økonomiske incitamenter og støtteordninger kan hjælpe virksomhederne med at overkomme de økonomiske barrierer og fremme grøn innovation, hvis branchen går all-inn på elektrificering, som fundament for bæredygtig vækst i sektoren.

Ingen er således i tvivl om vejen frem, og er man nysgerrig på, hvad det går ud på, så er leverandør-udstillingen på Vejforum en udmærket anledning til at se og få en snak om muligheder og barrierer.