Bilerne får lille birolle i byernes planlægning

25-10-2024Vejforum

Bilerne får lille birolle i byernes planlægning

Det internationale samarbejde TOD2 sammenligner data og byrumsanalyser fra kinesiske megabyer med danske og svenske byer. NIRAS deltager og har fokus på at skabe bæredygtige guidelines for design af mobilitetsknudepunter.

Mary Elbech er amerikaner, selvfølgelig vokset op med biler, men hun havde ingen problemer med at sige farvel til bilen, da hun for et år siden slog sig ned i Horsens med familien og to ladcykler.

- Vi kommer nemt omkring indkøb og aflevering af børn i børnehaven og klarer også pendling med kollektiv transport, fortæller Mary Elbech. Hun er sig meget bevidst om, at moderne byplanlægning har skiftet fokus og mener, at den tid, hvor infrastruktur handlede om at skaffe plads til flere biler er helt slut.

Mobilitetsbehov

- Det er selvfølgelig dejligt at kunne pakke en bil med børnene og køre i sommerhus, men bilen tager simpelthen for meget plads som transportmiddel i vores byer. Derfor har vi fokus på at lokke bilisterne ud af bilerne og ind i sammenhængende, moderne  trafiksystemer, der kan imødekomme de flestes mobilitetsbehov.

Hun er som projektleder i NIRAS involveret i et ambitiøst samarbejdsprojekt om forskning og udvikling af såkaldt Transitorienteret Byudvikling eller TOD2. Det handler om at reducere forureningen fra trafikken, øge hver enkel borgers mobilitet og sikre venlige og trygge mobilitetsknudepunkter, som er termen for mødet mellem forskellige trafikformer.

TOD2 er et internationalt projekt, som på forskningssiden har deltagelse af to kinesiske universiteter og et svensk, og hvor NIRAS arbejder på tværs og praksisrettet med at skabe en design guideline, der kan skubbe viden og erfaringer og bedste praksis ud i det levende byrum.

- Forskerne kortlægger tilgængeligheden til transit hubs fx metro og busser med henblik på at finde bæredygtige løsninger for byudvikling. Her inddrager vi også sociale faktorer, da projektets succes i høj grad handler om trafikanternes oplevelser og villighed til at skippe bilen og rejse kollektivt, fortæller Mary Elbech. 

Kina som laboratorium

Kina spiller en stor rolle i TOD2, fordi de voldsomt store bymaskiner med millioner af mennesker er forskningsmæssige laboratorier, der giver mulighed for kolossale mængder af data og byrumsanalyser. Den næsten eksplosive byudvikling, som er sket og fortsat sker, gør Kina til det førende land i forhold til innovative mobilitetsløsninger.

- Der er forskelle og ligheder mellem skandinavisk tænkning og kinesisk. Der er fx forskellig tilgang til sikkerhed og tryghed, fordi der i Danmark og Sverige simpelthen er færre mennesker til stede om aftenen og natten. Der er mange flere mennesker på de kinisiske stationer, og derfor har de ikke de samme overvejelser om sikkerhed og tryghed, fortæller Mary Elbech og tilføjer:

- Til gengæld har de en meget fin fornemmelse for at planlægge deres mobilitetsknudepunkter i genkendelige og imødekommende miljøer, som kan være et shopping-center eller en gade med udsigt til cafeer og legepladser. Det kender vi også fra Danmark, hvor flere nyere stationer netop er lokaliseret omkring shopping. Tag fx Bruuns Galleri i Aarhus, FrederiksbergCentret og metro til Magasin i København.

Spørgen man Mary Elbech om samarbejdet også går den anden vej, så peger hun på inklusion, som et tema, hvor de skandinaviske forskere har mere at byde på end kineserne. Det handler her om at skabe bedre forhold til fx handicappede, folk med barnevogn og i det hele taget optimere i forhold til adgang for flest mulige.

- Det er meget spændende, at dykke ned i de data og værdier, som karakteriserer et så stort marked som Kina. Kina ligger sig helt naturligt i spidsen med interessante og banebrydende løsninger, som vi kan tilpasse og gøre anvendelige i en dansk designguide for bæredygtig mobilitet. Det er NIRAS’ formelle outcome for samarbejdet, siger Mary Elbech og pointerer:

- Deres byer udvikles så hurtigt, så selvom vi i NIRAS er blandt de mest erfarne og innovative i forhold til at formidle bæredygtige løsningen indenfor transport og molbilitet, så er det noget særlig at følge de kinesiske forskere og deres tilgang til mobilitet og infrastruktiur.

Fra TOD til TOD2

Tilbage i tiden var trafikplanlæggerne optaget af at få flest mulig til på en nem måde at komme fra A til B. Det var med favorisering af bilen, og i forhold til den kollektive transport var man mere optaget af arkitektur, byplanlægning og design end af brugernes oplevelse af de trafikale mødesteder. Det var de operationelle ledetråde, når man i Danmark byggede stationsmiljøer.

Med TOD2-projektet er det operationelle begreb blevet termen ”mobilitetsknudepunkt”, fordi fokus nu er på den sparsomme plads til trafik i vores byrum, kritisk tilvalg af transportformer, der kan øge mobiliteten samt naturligvis reduktion af CO2-udledning, idet man husker på, at transportsektoren står for en tredjedel af verdens samlede klimabelastning.

- Præmissen for byplanlægning er en helt anden end i midten af det 20. århundrede. Bilerne er i dag blevet problemet i de tætte byer, hvor de lægger beslag på alt for meget plads. Med TOD2-projektet fokuserer vi på, hvordan vi kan transformere byudviklingen i en retning, der kan gøre det let, trygt og fleksibelt at træffe det rigtige transportvalg, siger Mary Elbech.

Fundament for bæredygtighed

Og som på så mange andre områder er der god ide i at tænke internationalt, fordi der overalt er det samme behov for at reducere bilens dominans i specielt de store byer. De kollektive mobilitetsknudepunkter skal medvirke til denne udvikling, og knudepunkterne vil dermed blive fundamenter for udvikling af bæredygtige byer.

Universiteterne vil med internationale data arbejde med detaljerne og især kigge nærmere på, hvordan disse mobilitetesknudepunkter kan blive klimaneutrale.

- I NIRAS laver vi - i forlængelse af forskningen - strategier for, hvordan resultaterne kan blive omsat i praksis, så man kan forny planlægningen af både byer og transport verden over. Vejen hertil glæder vi os til at dele med vejsektoren på Vejforum i december, slutter Mary Elbech, som på Vejforum har den svenske forsker Todor Stojanovski med til præsentationen af TOD2.

Projektgruppen fra Kina, Sverige og Danmark