02-05-2023Klima og miljødagen
Sammen med en række eksperter afholder VEJ-EU hvert år vejsektorens klima- og miljødag, hvor vejsektoren kan diskutere, hvordan vi skal bidrage til at nedsætte klimaaftrykket og implementere grønne og bæredygtige mål og midler.
Vejsektorens klima- og miljødag 2025 bliver afholdt den 8. maj på Hotel Severin i Middelfart.
På konferencen i år vil der være fokus på to forskellige emner: råstoffer og designoptimering.
Vi har valgt at gå i dybden med disse to emner, for på den måde at give deltagerne en masse konkrete værktøjer og eksempler, som de kan tage med hjem og bruge i deres egen praksis efter konferencen. Udover de to emner vil der være et enkelt indlæg om biodiversitet, da det er oplagt at indtænke i alle anlægsprojekter.
Vi glæder os meget til en dag i klimaet og miljøets tegn, hvor du foruden det faglige program også kan bruge dagen som en god platform til at pleje og udvide dit faglige netværk.
Programmet til konferencen kan ses nedenfor og er udarbejdet af VEJ-EU's fagpanel for klima og miljø.
9.00 Ankomst
Registrering og kaffe
9.30 Velkomst
9.40 Holbæk Kommune fortæller om deres indsats med genanvendelse af slagge ved vejbyggeri og om deres fremtidige strategi ift. CO2- og råstofbesparende tiltag
Lars Brandt Christensen, senior projektleder, Holbæk Kommune
Holbæk Kommune har formået at mindske deres forbrug af råstoffer. Det har de bl.a. gjort ved at benytte slaggegrus i deres anlægsprojekter. Kommunen kommer og deler deres erfaringer om projektet, og hvilke udfordringer der har været.
10.20 CO-PI – Råstoffer med omtanke: Hvordan offentlige bygherrer kan drive bæredygtigere anlægsprojekter?
Lærke Møller Sandsdalen, seniorprojektleder, CO-PI & Julie Munk, seniorprojektleder, CO-PI
Hør, hvordan Center for Offentlig-Privat Innovation arbejder med skala i offentlig efterspørgsel og bruger indkøb til at fremme overgangen fra jomfrueligt råstofforbrug til øget genbrug og genanvendelse. Råstoffer i rette mængder og kvalitet vil i den nære fremtid blive en dyr mangelvare, og som samfund skal vi handle nu. Offentlige bygherrer arbejder allerede nu på hvordan de kan efterspørge nye løsninger, der reducerer både råstofforbrug, omkostninger og CO2-udledning fra transport. Få indsigt i, hvordan Danmarks største offentlige bygherrer samarbejder om at ændre samtidens råstofforbrug.
11.00 Pause
11.20 SR-gruppen fortæller om deres erfaringer med BSM, kalkstabilisering samt upcycling og genanvendelse af opgravede materialer fra ledningsgrave
Morten Larsen, områdedirektør, SR-Gruppen
SR-gruppen fortæller om sine erfaringer med genanvendelse af materialer og råstofbesparelser. Blandt andet BSM-metoden og kalkstabilisering
12.00 Frokost
13.00 Biodiversitet – hvad kan man gøre som kommune for at fremme biodiversiteten?
Når man allerede er i gang med et konkret anlægsprojekt, hvordan kan man så nemt indtænke biodiversiteten i projektet?
13.40 Hvordan designoptimerer Danmarks største bygherre i deres projekter?
Finn Thøgersen, fagkoordinator, Vejdirektoratet & Agnethe Kærgaard, geotekniker, Vejdirektoratet
Hør, hvordan Vejdirektoratet arbejder med designoptimering i deres mange anlægsprojekter. For designoptimering behøver ikke altid at være dyrt eller svært. Vejdirektoratet vil også komme ind på, hvordan geoteknisk viden og teknik kan styrke arbejdet med designløsninger.
14.20 Pause med kage
14.50 Som Danmarks største kommunale bygherre kommer Københavns Kommune og præsenterer deres arbejde med infraLCA og CO2 reduktioner på deres store anlægsprojekter
Søren Them Parnas, chefkonsulent, Københavns Kommune
Hør, hvordan Københavns Kommune bruger infraLCA og kan bruge værktøjet til at beregne CO2 reduktioner på deres anlægsprojekter. Reduktioner kan komme fra designoptimeringer, materialeændringer, genbrug af materialer og anlægsprocessen
15.30 Klimatilpasningsprojekter i veje
Signe Voll Bojesen-Koefoed, advokat, Horten
Øgede nedbørsmængder, klimaforandringer og mere ekstremt vejr medfører behov for klimatilpasningstiltag, der kan mindske risikoen for fx oversvømmelse. Reguleringen af klimatilpasningsprojekter er imidlertid kompleks, og gennemførelse af klimatilpasningsprojekter kan derfor give anledning til en lang række juridiske problemstillinger. Vi giver derfor et overblik over de juridiske rammer for at gennemføre klimatilpasningsprojekter i vejarealer.
16:10 Opsamling og tak for i dag